خبرنگار سوری: مردم ایران به رئیس جمهور خود اعتقاد داشتند رکوردشکنی و رونق، دستاورد دولت رئیس‌جمهور شهید در هنرهای نمایشی و موسیقی حضور هنرمندان مشهدی در مراسم تشییع پیکر مطهر شهید رئیسی برگزاری «شب خاطره» به یاد «خادمان ملت» چهره غمگین «ابراهیم حاتمی کیا» در مراسم تشییع شهید رئیسی + عکس فیلم‌های شبکه نمایش به مناسبت هفته مقاومت + زمان پخش «جنی ارپنبک» برنده جایزه بوکر بین‌المللی ۲۰۲۴ شد ویدئو | خاطره‌گویی راوی دفاع مقدس در ویژه‌برنامه «سیدابراهیم» ویدئو | روایت وحید یامین‌پور، مجری تلویزیون، از دیدار عجیب مادر یک شهید با شهید رئیسی درباره «لاک‌پشت و حلزون» که پس از گذشت سه سال پروانه نمایش گرفت + بازیگران و خلاصه داستان قطعه «ما بازمی‌گردیم» تقدیم به شهدای خدمت + فیلم عَلَم خدمت شهیدان بر زمین نمی‌افتد «فرمان مرادی» نوازنده و سازنده ساز درگذشت برگزاری کارگاه نقاشی خلاقانه با موضوع شهید خدمت در مشهد (۳ خرداد ۱۴۰۳) سروده شاعر هندی برای رئیس‌جمهور شهید | او صدای ملتی مظلوم بود صداوسیما در تدارک مناظره‌های ریاست جمهوری «قاف تماشا» برای پاسداشت مقام شهید جمهور منتشر شد + فیلم پخش ویژه‌برنامه‌های رادیو در سالروز آزادسازی خرمشهر (۳ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نویسنده تئاتر «وطن و تن ها»: خانواده، قهرمان اصلی نمایش است

  • کد خبر: ۱۸۷۳۶۸
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
نویسنده تئاتر «وطن و تن ها»: خانواده، قهرمان اصلی نمایش است
نویسنده نمایشنامه «وطن و تن ها» گفت: زن و فرزندان قهرمان جنگ در این نمایشنامه، قهرمانانی هستند که هیچ وقت در جامعه دیده نشده است.

به گزارش شهرآرانیوز، عباس جانفدا، نویسنده مشهدی در گفتگو با شهرآرانیوز در خصوص نمایشنامه «وطن و تن ها» که هفته دفاع مقدس در تئاتر اصلی شهر برگزار شده است گفت: این نمایش از یک گفتگوی دوستانه با محمد الهی کارگردان تئاتر شروع شد. ایده اولیه فقط یک قهرمان داشت که جانباز دفاع مقدس است اما در طول کار بنظرم آمد اگر خط خانواده را در فیلمنامه پررنگ تر ببینیم بهتر است و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که قهرمان صحنه را در بستر خانواده ببینیم و همسر شخصیت اصلی نیز بخش مهمی از سناریو قرار بگیرد. 

جانفدا دلیل این تصمیم را اینگونه بیان کرد: در شرایط فعلی خانواده از اهمیت بالایی برخوردار است. خانواده در بیشتر آثارم محور است و به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی بسیار مهم است. در زندگی فردی نیز این موضوع برایم ارزشمند است و اولویت دارد. زن به عنوان ستون خانه است و تمامی اتفاقاتی که در خانه می افتد حول محور زن و مادر شکل می گیرد. 

نویسنده برگزیده جشنواره سیزدهم تئاتر مقاومت گفت: خدابخشی که به قهرمان جنگ تبدیل شده است، قهرمان دیگری همیشه در کنار او بوده است که هیچ وقت دیده نشده و قهرمانان دیگری به عنوان فرزندان این قهرمان وجود داشتند و همپای این آدم سختی کشیدند و تنها بودند و زخم خوردند.

نویسنده تئاتر «وطن و تن ها» به عنوان نمایش اشاره کرد و افزود: منظور از تن ها در تئاتر «وطن و تن ها»، تن های متعددی است که متشکل از بخش های مختلف جامعه است و در جغرافیای زندگی قهرمان داستان اثرگذارند و در نهایت مجبور به تغییرند و ناگزیرند از این تغییر و باید با زمانه پیش بروند.

نویسنده برگزیده خراسان رضوی در خصوص برخی دیالوگ های شعارگونه فیلمنامه بیان کرد: وقتی با مقوله ای با عنوان جنگ روبرو هستیم از روبرو شدن با مفاهیم و شعار ناگزیریم؛ چرا که جنگ یک مفهوم آرمانی و ملی و میهنی است و با شعر و شعور سروکار دارد؛ از این رو برخی از دیالوگ ها شعارگونه بنظر می رسد و نیاز بود در بخش هایی از واژگان شعاری استفاده شود.

جانفدا تصریح کرد: قصد داشتیم در قالب نمایش «وطن و تن ها» به شکاف نسل گذشته با نسل امروز، نسل باقیمانده از دفاع مقدس با نسل مطالبه گر امروز اشاره کنیم؛ اما باید بگویم اختلاف بین خدابخش به عنوان نسل جنگ و سیاوش به عنوان نسل جوان که اختلاف بین پدر و پسر است را سعی کردیم فقط بیان کنیم و حکمی صادر نکنیم و هر مخاطب با توجه به دریافت و تجربه ای که دارد داستان را ببیند و قضاوت کند.

 تئاتر «وطن و تن ها» به کارگردانی محمد الهی و نویسندگی عباس جانفدا، با موضوع دفاع مقدس در بوستان ملت مشهد، سالن اصلی تئاتر شهر ساعت ۱۹ از ۷ مهرماه به روی صحنه رفته و فردا ۱۴ مهرماه آخرین اجرای خود را خواهد داشت. علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت گیشات تهیه نمایند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->